söndag 1 december 2013

24 x FILM

Det är idag man ska öppna första luckan i julkalendern, men jag har ingen. Vet inte hur det gick till, kanske är det för att december bara hoppade på mig helt utan förvarning. Jag är inte redo, men jag gör mitt bästa. Dricker glögg, bakar jultårtor, tänder ljus och lyssnar på julmusik från 80-talet.

Men den där kalendern. Den tänkte jag realisera här istället. Det är en utmaning (blogga varje dag? wtf?) men som Barney skulle säga: CHALLENGE ACCEPTED!

Så, vad jag tänker mig är ett filmrelaterat citat per dag och ev. en kort diskussion kring det. Yes? Ok, då börjar vi!

"All you need for a movie is a girl and a gun."


Det här, tillsammans med "Photography is truth. The cinema is truth twenty-four times per second", är ett av de mest runtkastade citaten av Jean-Luc Godard. MEN! Det var inte Godard som sade det först, det var G.W Griffith. Godard citerade honom i en intervju 1964 men när Pauline Kael parafraserade intervjun två år senare lämnade honom bort Griffith helt och hållet, och där var det.

Nåväl, även om det inte är Godards idé från början, så verkar det vara en tanke han till stor del levt enligt i skapande av de egna filmerna. Jag tänker direkt på filmer som A bout de souffle (1960)och Bande A Part (1964), Alphaville (1965), Pierrot le fou (1965). Listan kunde göras ännu längre. Godard gjorde en karriär av filmer med en flicka och en pistol och det var fantastiskt där ett tag. Men det fanns en annan ingrediens också: vision. Vissa kanske kallar det talang men jag föredrar vision, för när det gäller film handlar så mycket om att se.

Kvinnor + pistoler + vision = Luc Bessons Léon (1994)
Kvinnor + pistoler - vision = Roland Emmerichs White House Down (2013)

Flicka. Check. Pistol. Check. Good to go!


















2 kommentarer: