söndag 19 oktober 2014

NÅGRA TANKAR OM GONE GIRL

Såg Gone Girl för ett tag sedan.
Älskade boken. Älskade inte filmen. Men jag tyckte inte illa om den heller. Rosamund Pike var helt lysande och hypnotiskt Hitchcock-inspirerad som Amy medan Ben Afflecks alla brister som skådespelare gjorde att han var en rätt bra Nick. Det som störde mig mest var nog att filmen, till skillnad från boken, i princip tog Nicks parti filmen igenom, han var den dominerande protagonisten. Så är det inte i boken.
Det fanns också ett fint birollsgalleri, särskilt Tyler Perry, Kim Dickens och Carrie Coon. Neil Patrick Harris däremot kändes som ett udda val för Desi.
David Fincher har gjort en ytterst kompetent (och underhållande!) film med ett mörkt och svalt bildlandskap, men jag undrar om den inte skulle ha varit ännu bättre om jag inte hade läst boken, inte hade något att jämföra med? Med det sagt skulle jag dock rekommendera alla att läsa boken framom att se filmen.

Plus - någon smart typ på internet noterande följande: in this movie Ben Affleck is actually Chasing Amy. Höhö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar