tisdag 8 mars 2016

Spotlight

Hann inte skriva om Spotlight direkt efter att jag hade sett den, men jag tror inte att det gör så mycket för det är en film som faktiskt har lyckats växa i mitt minne, trots att jag var helt tagen av den redan när jag såg den.

Filmen följer ett gäng journalister på The Boston Globe som börjar nysta i en story om en katolsk präst som gjort sig skyldig till pedofili men trots det fått fortsätta jobba med barn. Vad de först tror att är en story om EN präst visar sig vara ett systematiskt skyddande av pedofilpräster inom den katolska kyrkan.

Tom McCarthys Spotligt är något så ovanligt som en lågmäld Hollywoodfilm. Tänk det! Inget sensationslystet, inget överspelat, inget överdrivet - toppat med en lysande ensemble. Filmen följer journalisterna medan de gör sitt jobb, that's it. Och det är berörande, spännande, imponerande, hemskt och viktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar